Acasă Articole RTR Comunistul ca personaj negativ în filmul românesc de după 1989

Comunistul ca personaj negativ în filmul românesc de după 1989

192
Rezumat

The Communist as Villain in the Romanian Cinema after 1989

In Romanian filmmaking, the fall of Ceausescu’s regime and, with it, of communism set in motion an entire movement seeking to retrieve the history of 1948-1989; on the one hand, this movement was in tune with similar local artistic manifestations and, on the other hand, with the variations of the political attitudes undertaken by the post-1989 generations. Many of the films launched after the Revolution approached the construction of a negative image of communism, especially by exposing its wrongdoings, where the center of gravity was the communist used as an essentially negative character vital for the operation of the victim-aggressor binomial. This study focuses on the main recurrences associated with the portrayal of the communist in the post-1990 Romanian film; thus, this analysis seeks to open bridges toward the understanding of the ways in which the domestic film allowed the anti-communist discourse to shape it, but it also looks into the modalities in which films, in their turn, shaped the said anti-communist discourse.

Keyword: communism, torture, villain, memory, post-socialism

Bibliografie

Cesereanu, Ruxandra. Călătorie spre centrul infernului. Memorialistica și literatura închisorilor și lagărelor comuniste [Journey to the Centre of the Inferno]. Pitești, Editura Manuscris, 2018, 444 p.
Chivu-Duță, Carmen; Albu, Mihai. Noi și Securitatea. Viața privată și publică în perioada comunistă, așa cum reiese din tehnica operativă [We and the Securitate. The Private and Public Life during Communism as Found in the Strategic Technique]. București, Editura Paralela 45, 2006, 224 p.
Comisia prezidențială pentru analiza dictaturii comuniste în România, Raport final [Final Report], disponibil la adresa web http://old.presidency.ro/static/rapoarte/Raport_final_CPADCR.pdf. București, 2006, 666 p.
Ernu, Vasile; Rogozanu, Costi; Șiulea, Ciprian; Țichindeleanu, Ovidiu. Iluzia anticomunismului: Lecturi critice la raportul Tismăneanu [The Anticommunist Illusion: Critical Readings of the Tismaneanu Report]. Chișinău, Editura Cartier, 2006, 280 p.
Foucault, Michel. A supraveghea și a pedepsi. Nașterea închisorii [Discipline and Punish: The Birth of the Prison], traducere din limba franceză, postfață și note de Bogdan Ghiu. București, Editura Paralela 45, 2005, 410 p.
Jela, Doina, Lexiconul negru: unelte ale represiunii comuniste [The Dark Lexicon: Instruments Of the Communist Repression], București, Editura Humanitas, 2001, 369 p.
Jela, Doina. Drumul Damascului. Spovedania unui fost torționar torţionar [The Road to Damascus. The Confession of an Ex-Torturer]. București, Editura Humanitas, 1999, 272 p.
Oprea, Marius. Banalitatea răului. O istorie a Securității în documente 1949-1989 [The Banality of Evil. A History of Securitate Through Documents 1949-1989]. Iași, Editura Polirom, 2002, 582 p.
Pintilie, Lucian. Bricabrac. București, Editura Humanitas, 2003, 536 p.
Poenaru, Florin. Locuri comune. Clasă, anticomunism, stânga [Commonplaces. Class, Anticommunism, the Left]. Cluj-Napoca, Editura Tact, 2017, 272 p.
Popovici, Iulia. „De mult vreau să te fut”. Sexul femeilor și puterea bărbaților în filmul tranziției [‘I’ve Wanted to Fuck You For a Long Time’. The Women’s Sex and the Power of Men in the Films from the Transition] în Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist” [The Film of the Transition. Contributions towards the Interpretation of the Romanian Cinema of the 90s’], coordonatori: Gorzo, Andrei; Filippi, Gabriela. Cluj-Napoca, Editura Tact, 2017, p. 133-150.
Puiu, Cristi. Nu sunt regizor [I Am Not a Film Director], interviu de Răzvan Chiruță, Scena 9, 13 mai 2016, disponibil la adresa web https://www.scena9.ro/article/cristi-puiu-sieranevada-cannes, consultat la 17.08.2019.
Ranalletti, Mario, State Terrorism on Film. Argentine Cinema during the First Years of Democracy (1983-1990), în A Companion to the Historical Film, coordonatori Rosenstone, Robert A.; Pârvulescu Constantin. Wiley-Blackwell, 2013, p. 283-300.

Filmography:

Enache, Toma, De la chin la Amin [From Pain to Amen], 2019.
Gabrea, Radu. Mănuși roșii [Red Gloves], 2010.
Gallone, Carmine. Cătușe roșii [Odessa in Flames], 1942.
Gulea, Stere. Stare de fapt [State of Things], 1995.
Gulea, Stere. Sunt o babă comunistă [I’m a Communist Old Hag], 2013.
Gulea, Stere. Vulpe-vânător [Fox Hunter], 1993.
Marinescu, Șerban, Cel mai iubit dintre pământeni [The Most Beloved Earthling], 1993.
Mărgineanu, Nicolae, Binecuvântată fii, închisoare [Bless You, Prison], 2002.
Mărgineanu, Nicolae, Poarta Albă, 2014.
Mărgineanu, Nicolae. Undeva, în Est [Somewhere in the East], 1991.
Mungiu, Cristian. 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile [4 months, 3 weeks, and 2 days], 2007.
Muntean, Radu, Hârtia va fi albastră [The Paper Will Be Blue], 2006.
Pintilie, Lucian. Balanța [The Oak], 1992.
Pintilie, Lucian. După amiaza unui torționar [The Afternoon of a Torturer], 2001.
Pița, Dan. Eu sunt Adam! [I Am Adam!], 1996
Popescu, Constantin. Portretul luptătorului la tinerețe [The Portrait of the Fighter as a Young Man], 2010.
Porumboiu, Corneliu, A fost sau n-a fost? [12:08, East of Bucharest], 2006.
Puiu, Cristi, Sieranevada, 2016.
Visarion, Alexa. Vinovatul [The Guilty], 1991.

DISTRIBUIȚI