Acasă Articole RTR DADA-aesthesis sau arta contradicţiei

DADA-aesthesis sau arta contradicţiei

625
Rezumat

Dada Aesthesis or the Art of Contradiction

In the present paper our main focus is to point out that Dadaism, as a challenging movement, will impose an anarchist, yet paradoxically supporting outlook on pure art, and on culture in its countercultural and anti-cultural forms. By means of this dynamic way of relating to the tradition of modernity, Dadaism becomes a second-level culture, a semiotic system centered on the desacralization of all the prestige markers of Art as an institution, validating and legitimizing “the sign of negated signs” (Lotman) through the parodic and ironic palimpsest, contaminating itself with the discontinuity of modernism per se and with the “tradition of rupture“ and “betrayal“ (Compagnon).

Keywords: Dada movement, aesthesis, manifesto, counter-utopia, anti-utopia, collage, contradiction.

Bibliografie
  • Bucur, Romulus – „Jocul cu/ de-a poezia” / „The Game with/ of Poetry” în revista „Caietele Avangardei” / „Notebooks of the Avant-Garde”, București, nr. 6/2015, p. 25-27.
  • Carassou, Michel – „Dada philosophe” / „Dada  Philosopher” în revista „Caietele Avangardei” / „Notebooks of the Avant-Garde”, București, nr. 6/2015, p.37-43.
  • Compagnon, Antoine – Cinci paradoxuri ale modernităţii, / Five Paradoxes of Modernity, Editura Echinox, Cluj, 1998, trad. și postfaţă Rodica Baconsky.
  • Fauchereau, Serge – Expressionnisme, dada, surréalisme et autres ismes / Expressionism, Dada, Surrealism, and Other -Isms, I domaine étranger, Editions Denoël, Paris, 1976.
  • Ilie, Rodica – „Colajul și filosofia compoziţiei” / „Collage and the Phiosophy of Composition”, în revista „Caietele Avangardei” / „Notebooks of the Avant-Garde”, București, nr. 1/2013, p.65-68.a
  • Lotman, Iuri – Studii de tipologie a culturii / Studies on the Typology of Culture, Editura Univers, București, 1974.
  • Micheli, Mario de – Avangarda artistică a secolului XX / Artistic Avant-Garde of the 20th Century, Editura Meridiane, București, 1968, trad. Ilie Constantin.
  • Ortega y Gasset, José – La deshumanización del arte y otros ensyos de estetica / The Dehumanization of Art and Other Essays on Aesthetics [1925], (Dezumanizarea artei și alte eseuri de estetică, Editura Humanitas, București, 2000).
  • Sloterdijk, Peter – „Știinţa dadaistă a haosului. Cinismele semantice” / „The Dada Science of the Chaos”, în Critica raţiunii cinice / The Critique of Cynicist Reason, vol II, Editura Polirom, Iași, 2003, p.198-209.
  • Sorescu, Marin – „DaDa, adică NuNu – despre Nu-ul românesc afirmativ” / „DaDa, namely NoNo – Notes on the Affirmative Romanian No”, în Tristan Tzara, Vingt-cinq Poèmes / Douăzeci și cinci de poeme / TwentyFive Poems, 1998 p. 102-105.
  • Tzara, Tristan – Oeuvres complètes / Complete Works, tome 5, 1924-1963, Les Écluses de la poésie. Appendices, texte établie, présenté et annoté par Henri Béhar, Flammarion, Paris, 1982.
  • Tzara, Tristan – Şapte manifeste dada. Lampisterii. Omul aproximativ / Seven Dada Manifestos. Lampisteries. The Approxmative Man, versiuni românești, prefaţă și note de Ion Pop, Editura Univers, București, 1996.
  • Tzara, Tristan – Vingt-cinq Poèmes / Douăzeci și cinci de poeme / Twenty-Five Poems, 1998.
DISTRIBUIȚI