Acasă Articole RTR „Chewing-gum pentru ochi”. Receptarea critică a filmului popular românesc de la începutul...

„Chewing-gum pentru ochi”. Receptarea critică a filmului popular românesc de la începutul anilor ‘90

129
Rezumat

“Chewing gum for the eyes”. The critical reception of ‘90s Romanian Popular Cinema

The critical exclusion of Romanian popular film occurred both in the communist age and in the transition period of the 1990s. With a primary focus on the author’s intent and on the film director, the genre films, although successful with their audience, occupied a peripheral position in the studies regarding Romanian filmmaking, since, in general, they are entertainment productions.
This article seeks to look deeper into the critical reception of popular films in the magazine Cinema in communism, but also in Noul Cinema [New Cinema] (1990-1998), to prove that, regardless of the political system, they were regarded from the same point of view, which emphasized their irrelevance, their poor quality or the use of Western formulae. Second of all, the analysis of popular films that scored high among the audience at the beginning of the 1990s, which were made by directors who had also been active in socialist filmmaking, shows that not only the authors promoted by the magazine Noul Cinema and who made anti-communist movies approached the transition phenomenon, but also those who chose commercial filmmaking.

Keywords: popular cinema, postsocialism, Romanian cinema, entertainment.

Bibliografie

Baranga, Aurel. Filme de succes și filme de avangardă [Successful films and avantgarde films]. În: Cinema, anul VIII, 11/1970, p. 11.
Burileanu, Bogdan. Filmul se vede. Gustul se modelează [The film is seen. The taste can be changed]. În: Noul Cinema, anul XXX, 4/1991, p. 6.
Coroiu, Irina. Jolly jocker. În: Noul Cinema, anul XXX, 5/1991, p. 6
Darian, Adina. Cădere în piața liberă [Freefalling in the free market]. În: Noul Cinema, anul XXXIII, 2/1994, p. 3.
Darian, Adina. De unde începe re-începutul? [Where does the restart begin?]. În: Noul Cinema, anul XXXI, 2/1992, p. 6-7.
Duță, Mihai. Producția națională în perioada 1973-1979 și baremul succesului de casă [National production during 1973-1979 and commercial success]. În: Cinema, anul XVIII, 5/1980, p. 20.
Frunzetti, Ion. Masa rotundă a revistei Cinema. Stagiunea 1964-1965 [Cinema Magazine’s Round Table. Season 1964-1965]. În: Cinema, anul III, 8/1965, p. 7-8.
Imre, Aniko. Postcolonial Media Studies in Postsocialist Europe. În: Boundary 2, 2014, p. 113-134.
Kovačević, Nataša. Narrating Post/Communism. Colonial Discourse and Europe’ Borderline Civilization. Londra, Editura Routledge, 2008, 236 p.
Mașek, Victor Ernst. Filmul se vede. Gustul se modelează [The film is seen. The taste can be changed]. În: Noul Cinema, anul XXX, 4/1991, p. 7.
Mazaj, Meta. Eastern European Cinema on the Margins. În: Studies in East European Cinemas, Vol.1,1/2010, p. 188-207.
Mureșan, Mircea. Bani publici pentru filme fără public [Public funds for films without an audience]. În: Noul Cinema, anul XXX, 12/1991, p. 4.
Ostrowska, Dorota; Pitassio, Francesco; Varga, Zsuzsanna. Popular Cinemas in East Central Europe. Film Cultures and Histories. Londra, Editura I.B. Tauris, 2017, 345 p.
Stan, V. Sunteți mulțumiți de ceea ce vedeți pe ecranele noastre? [Are you satisfied with what you see in our cinemas?] În: Cinema, anul VI, 11/1968, p. 11
Toderici, Radu. Deceniul autorilor. Ce s-a întâmplat cu filmul românesc în anii 90? [The authors’decade. What happened with the 90s Romanian film?] În: Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist”, coordonatori Andrei Gorzo; Gabriela Filippi, Cluj-Napoca, Editura Tact, 2017, p. 187-217.

Filmography:

Bostan, Elisabeta. Promisiuni [Promises], 1985.
Cocea, Dinu. Seria Haiducii [The Haïdouks series], 1966-1971.
Corjos, Nicolae. Seria Liceenii [The Graduates series], 1985-1987.
Corjos, Nicolae. Liceenii Rock’n’Roll [Rock’n’Roll Graduates], 1991.
Drăgan, Mircea. Neamul Șoimăreștilor, 1965.
Drăgan, Mircea. Seria Brigada Diverse [Brigada Diverse series], 1970-1971.
Mărgineanu, Nicolae. Privește înainte cu mânie [Look Forward in Anger], 1993.
Moldovan, Mircea. Seria Bobocilor [Freshmen series] (1975-1985, România: Casa de filme 1)
Munteanu, Francisc. Vară sentimentală [A Sentimental Summer], 1987.
Mureșan, Mircea. Toate pânzele sus! [All Sails Set, TV Series], 1976-1978.
Mureșan, Mircea. Miss Litoral [Miss Littoral]. 1990.
Mureșan, Mircea. A doua cădere a Constantinopolului [The Second Fall of Constantinople], 1994.
Plângău, Mircea. Liceenii în alertă [Gradutes on their toes], 1993.
Saizescu, Geo. Sosesc păsările călătoare [Here Come the Summer Birds], 1984.

DISTRIBUIȚI