De la ritualizarea poeziei la traumă. Unicornul, Orfeu, Euridice și alte măști mitologice ale poeziei lui Cezar Baltag
Bogdan CREȚU
Descriere autor:
G. Călinescu Institute of Literary History and Theory, The Romanian Academy; Alexandru Ioan Cuza University of Iași
E-mail:
E-mail personal autor:
bogdancretu1978@gmail.com
9
Rubrica:
Studii literare
Abstract: Cezar Baltag was part of the 1960s generation, whose goal was to detach poetry from the cliché of socialist realism, even at the cost of an ideological commitment, even if formal, of the first books, in order to discover its own tone following increasingly accentuated experiments. In the best volumes, the big stake is virtuosity, the poems are musical and their effect risks being consumed with the reading performance; in any case, something interesting happens at the level of reception: the reader is forced to become an interpreter, the poem is no longer read only with the eye, but demands the ear and even incites mobility. They are poems that beg to be read aloud, recited, sung or even danced. It’s a poem-show, which needs to be represented, even if it’s virtual. In other stages, the poet will use a dense mythological network (with a preference for Orpheus and Eurydice) to subtly thematize death, so that in the last books he breaks out of the bookish convention, writing a poem of the trauma of separation from the beloved being.
Keywords: state socialist realism, escapism, mythology, Orpheus, modernism, experiment, trauma
Baltag, Cezar, Eseuri [Essays]. Galați: Porto-franco, 1992.
Baltag, Cezar, Ochii tăcerii [The Eyes of Silence]. București: Minerva, 1996.
Călinescu, Matei, Aspecte literare [Literary Aspects]. București: Editura pentru Literatură, 1965.
Cistelecan, Al., Poezie și livresc [Poetry and Culture]. București: Cartea Românească, 1987.
Cristea, Valeriu, Domeniul criticii [The Domain of Critics]. București: Cartea Românească, 1975.
Diaconu, Mircea A., Cezar Baltag Monografie [cezar Baltag. A Monography]. Brașov: Aula, 2000.
Georgescu, Paul, Păreri literare [Literary Opinions]. București: Editura pentru literatură, 1964.
Manolescu, Nicolae, Literatura română postbelică. Lista lui Manolescu, Vol. I. Poezia, [The After WWII Romanian Literature]. Brașov: Aula, 2001.
Martin, Mircea, „Cezar Baltag, poet al fervorilor abstracte” [Cezar Baltag: a Poet of the Abstract Fervors], în Baltag, Cezar, Ochii tăcerii. București: Minerva, 1996.
Mincu, Marin, O panoramă critică a poeziei române din secolul XX. De la Macedonski la Ioan Es. Pop [A Critical Panorama of the XXth Century Romanian Poetry from Macedonski to Ioan Es. Pop]. Constanța: Pontica, 2007.
Negrici Eugen, Literatura română sub comunism [Romanian Literture during Communsim], ediția a doua. Iași: Polirom, 2020.
Negoițescu, Ion, Scriitori contemporani, [Contemporary Writers] ediție îngrijită de Dan Damaschin. Cluj: Dacia, 1994.
Poantă, Petru, Modalități lirice contemporane [Contemporary Lyrical Modes]. Cluj: Dacia, 1973
Pop, Ion, Poezia românească neomodernistă [Romanian Neomodernist Poetry]. Cluj-Napoca: Școala Ardeleană, 2018.
Simion, Eugen, Scriitori români de azi, vol. I, ediția a doua [Contemporary Romanian Writers]. București: Cartea Românească, 1978.
Simion, Eugen (coord.), Cronologia vieții literare românești. Perioada postbelică, vol. IX, 1965 [Chronology of Romanian Literary Life. The post-war Period]. București: Editura Muzeului Literaturii Române, 2017.